Max Verstappen heeft de Grand Prix van de Verenigde Staten gewonnen. In een zinderende wedstrijd was hij te sterk voor Lewis Hamilton, die nog wel de snelste raceronde op zijn naam zette. Op gepaste afstand kwam Sergio Pérez als derde over de streep.
Er valt geen peil te trekken op het kampioenschap van 2021. Waar Luis in het begin de beste papieren leek te hebben, trok Max in de vroege zomer het initiatief naar zich toe, om zijn voorsprong net voor de zomerstop weer te verspelen. Sindsdien ontlopen de kemphanen elkaar nauwelijks wat en wisselt de leiding in het WK bijna doorlopend van hand. Nadat Max in Turkije met een vrij saaie tweede plaats de leiding in het kampioenschap had overgenomen, wilde Luis op het fraaie Circuit of the Americas weer terugslaan.
In de kwalificatie maken de beste coureurs van dit moment er ook een fraai schouwspel van. Helemaal aan het eind van de beslissende sessie perst Max er een superrondje uit, waardoor hij op de valreep de pole voor zich opeist. Luis volgt op twee tienden en is maar fractioneel sneller dan Chicko, die knap derde is. Bottas, de winnaar van twee weken geleden, is slechts vierde op ruim een halve seconde achterstand en mag na weer een motorwissel pas als negende starten, tussen de Alpha Tauri’s en nog achter de Ferrari’s en de McLarens.
Bottas’ absentie vooraan betekent dat Luis in zijn eentje de twee Red Bulls moet afstoppen. Het lijkt hem niet te deren, want als de lichten doven, komt hij erg goed van zijn plaats, waardoor hij in de eerste bocht naast Max opduikt. Zoals verwacht drukt hij Max de uitloopstrook op. Max verliest wat momentum en ziet Chicko nog langszij komen. De Mexicaan houdt meteen in, waardoor Max meteen achter Luis aan kan.
De kopgroep van drie loopt meteen hard weg bij de rest van het veld, aangevoerd door Leclerc. Max dringt aan bij Luis en heeft zelfs ronde na ronde DRS, maar het is steeds maar niet genoeg om de Mercedes te verontrusten. Ten einde raad besluit Red Bull de strategie die Mercedes in Bahrein met succes had toegepast te kopiëren, dus wordt Max al na tien ronden van zijn mediums afgeholpen. Zijn pitstop is niet heel snel, maar zijn outlap op nieuwe harde banden is dat wel. Als Luis drie ronden later stopt, komt hij ruimschoots achter de Red Bull met startnummer 33 op de baan.
Chicko heeft inmiddels zijn tweede setje mediums om laten leggen en verliest de koplopers kort na zijn pitstop uit het oog omdat zijn drinksysteem niet werkt, wat geen pretje is in het altijd zomerse Texas. Aanvankelijk blijft het gat tussen de koplopers rond de zes seconden schommelen, maar als Luis ineens het tempo opvoert, slinkt het zienderogen. Het noopt Max tot wederom een vroege stop. Halverwege de race duikt hij voor de tweede keer de pits in voor een nieuw setje harde banden. Hij komt vlak achter Chicko de baan op. De Mexicaan laat hem gauw voorbij, om nog diezelfde ronde eveneens een setje harde banden te halen.
Luis rijdt dan vrolijk aan kop. Hij hoeft aanvankelijk weinig van zijn voorsprong in te leveren, maar als zijn banden het langzaam maar zeker beginnen op te geven, laat hij zijn tweede setje harde banden monteren. Hij komt bijna negen tellen achter Max de baan op, maar rijdt op zijn veel nieuwere banden al gauw het gat dicht. Max verhoogt in de slotfase het tempo, waarna Luis nog maar heel langzaam dichterbij komt. Het gaat dan nog maar met tienden in plaats van seconden per ronde.
Cruciaal voor Max is dat hij Luis niet in zijn DRS-bereik laat komen. Keer op keer slinkt het gat tot net iets meer dan een seconde bij het DRS-detectiepunt. In de een-na-laatste ronde gaat het nog bijna mis als Mick verzuimt op het lange rechte stuk aan de kant te gaan als hij voor de tweede keer in de middag op een ronde gezet wordt, waardoor hij Max in de laatste sector danig ophoudt en Luis dichterbij kan komen. Het blijkt niet genoeg, dus komt Max na 56 enerverende ronden als eerste over de finish, met Luis op zijn staart.
Een moegestreden Chicko wordt derde, gevolgd door Leclerc. Op gepaste afstand komt Ricciardo als vijfde over de finish. Bottas krijgt in de slotfase Science te pakken, die eerder nog in gevecht was met Ricciardo en niet bepaald blij was met hoe de Texaans pratende Australiër hem naast de baan had gedrukt. Norris wordt nogal anoniem achtste.
Op meer dan een ronde achterstand eindigt Tsoenoda als negende, waarmee hij nog twee puntjes voor Alpha Tauri pakt, dat Gasly vroeg in de race met een gebroken ophanging zag uitvallen. Fattle pakt het laatste punt na twee late pitstops. Giovinazzi vist zodoende net achter het net, net als teamgenoot Rijkunnen, die door een spin in de slotfase naar de dertiende plaats terugvalt tot achter Stroll in de andere Aston Martin. Russle bekroont een anoniem optreden met een veertiende plaats, terwijl teamgenoot Latifi na een vroege pitstop om een neus te vervangen vijftiende wordt. Ze blijven alleen de Schildpadden van Mick en Marsepein voor, die door het uitvallen van Gasly en beide Alpines zestiende en zeventiende worden.
Door zijn achtste seizoenszege verdubbelt Max zijn voorsprong in het kampioenschap op Luis, die in zijn achtervolging nog wel de snelste raceronde op zijn naam had gebracht. Met nog vijf races te gaan scheiden slechts twaalf punten de titelpretendenten. Over twee weken gaat de strijd verder in Mexico.
Wat een geweldig f1 weekend. Kwalificatie zaterdag was al een prima start met toch wel een onverwacht sterke Perez en een prima Hamilton en dan zo’n koelbloedige laatste snelle ronde van Verstappen. Bizar hoeveel ze hebben moeten omgooien in de set up vrijdagnacht om daar te komen. Toch wel cool hoeveel ze kunnen simuleren in de fabriek en wat ze allemaal met de data kunnen. In Turkije hadden ze dat ook kunnen gebruiken, maar hier was het in ieder geval precies op tijd. Vond het wel interessant om te lezen dat ze bij Mercedes de potentie van de harde compound onder hun chassis hadden onderschat. Ze hadden gedacht dat de bandendegradatie toch wel vergelijkbaar zou zijn met de medium waarop ze startten, en dus durfden ze een vroege stop voor hamilton niet aan. Vond het wel typisch om te lezen dat zij daadwerkelijk berekend hebben dat de RB 2 tienden per ronde sneller was in de race dan de Mercedes. Mijn indruk was toch dat de Mercedes de snellere auto was dit weekend. Ik had zelf die laatste ronden nog het gevoel dat Hamilton aan het langste eind zou trekken. Bizar hoe snel hij door het veld sneed die laatste stint, ik meen me te herinneren 1 ronde zelfs 1.5 (!) sec in 1 ronde. Heb nu wel wat meer hoop op een goede afloop dan ik na Turkije had… Hopelijk kan na Mexico en Brazilië, Quatar ook nog meevallen, in dat geval zou hij toch betere kansen hebben.
Voor die feiten over Mercedes: Wellicht kun je de pagina met een vertaal applicatie vertalen, deze journalist heeft altijd goede contacten met de mercedes engineers. https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/f1-taktik-check-gp-usa-2021-strategie-verstappen-sieg/
Het was inderdaad een fraai raceweekend.
Ik geloof dat de vrije trainingen een vertekend beeld gaven omdat Mercedes met veel meer vermogen reed dan Red Bull. Daarmee hebben ze niet alleen Tom Coronel zand in de ogen gestrooid, maar ook zichzelf. Ze waren niet zo goed als ze dachten. Dat kwam waarschijnlijk ook omdat de flexibele achterwielophanging hier een minder krachtig wapen was. Vanwege de hogesnelheidsbochten in de eerste sector kon het systeem alleen bij hele hoge snelheden gebruikt worden. In Mexico en Brazilië, twee Red Bull-circuits, zal het vermoedelijk voordeliger zijn.
Over de races van Max en Hamilton heb ik inmiddels een heel artikel geschreven. Het had allemaal met bandenmanagement te maken. Max deed eigenlijk precies wat Hamilton in Bahrein deed: heel vroeg stoppen, daarna plankgas en na de laatste pitstop heel voorzichtig rijden om nog wat rubber over te houden voor de slotfase. Dat Max in de race eigenlijk sneller was dan Hamilton, wil ik wel geloven. Op de mediums was hij sneller (maar het is onduidelijk hoeveel sneller), maar op de harde band was het minder duidelijk. Hamilton was na zijn eerste stop sneller toen hij begon te pushen, maar zijn banden waren ook nieuwer en Max had veel leven uit zijn banden gehaald om Hamilton te undercutten. Dat Max in de slotfase in staat was Hamilton op te vangen, ondanks dat zijn banden beduidend ouder waren, zei wel iets over zijn snelheid. Het geeft denk ik ook wel aan hoezeer Red Bull zijn strategie had moeten opofferen om Hamilton te undercutten. Als Verstappen bij de start de leiding had behouden, had hij de race waarschijnlijk vrij eenvoudig gewonnen. Ik denk ook niet dat Hamilton betere zaken had kunnen doen door zelf vroeg te stoppen. Verstappen had dan zijn echte snelheid op de mediums kunnen laten zien, terwijl Hamilton zijn harde banden waarschijnlijk behoorlijk had moeten afbeulen om bij te blijven, waardoor hij later in de problemen zou komen. Het zou wel interessant geweest zijn.