Lewis Hamilton heeft in Rusland zijn honderdste overwinning geboekt, waardoor hij de leiding in het kampioenschap overnam van de als laatste gestarte Max Verstappen, die nog wel tweede werd voor Carlos Sainz.
Het heeft Norris sinds de zomerstop nog niet echt meegezeten. In België was hij in de natte kwalificatie snel onderweg totdat hij zijn auto in de Eau Rouge afschreef, vanuit de middenmoot moest starten en naast de punten greep omdat de race een dag later niet doorging. In Nederland kwamen de oranje bolides er totaal niet aan te pas en in Italië was Ricciardo hem ineens te snel af, maar op het fantasieloze Sotsji Autodrom lijken de puzzelstukjes op hun plaats te vallen.
In de natte omstandigheden eist Norris op zaterdag fraai de pole op, voor de eveneens verrassende Science en de wederom boven zichzelf uitstijgende Russle. Luis is slechts vierde na een rommelig optreden, waarbij hij de voorkant van zijn bolide nog in de prak reed in de pitstraat. Nog minder vergaat het Max, die met een gridstraf voor zijn botsing in Italië op zak maar een hele nieuwe motor laat installeren en achteraan van start moet.
Max krijgt in de achterhoede nog gezelschap van Bottas, die na een matige kwalificatie eveneens een nieuwe motor laat installeren en slechts als zeventiende van start mag. Chicko schuift zodoende op naar de achtste startplaats na wederom een onzichtbaar optreden.
Als op zondagmiddag de lichten doven, komt Norris goed van zijn plek. Science heeft daarentegen een belabberde start en wordt zelfs gepasseerd door Russle. Science pakt echter de slipstream van Norris mee en duikt tot ontzetting van iedereen als koploper de eerste bocht in. Achter hen besluit Luis extreem vroeg voor de eerste bocht te remmen, waardoor hij de openingsronde slechts als zevende afsluit.
Aanvankelijk gebeurt er niet veel. Luis weet Alonso nog wel in te halen, maar verder dan dat komt hij niet in de openingsfase. Hij blijft gevangen zitten in het treintje achter Russle, die Stroll en Ricciardo probleemloos achter zich houdt, waardoor hij de koplopers langzaam maar zeker aan de horizon ziet verdwijnen.
Norris laat koploper Science in de openingsfase uitrazen, om daarna zelf het tempo op te voeren. Hij doet een Luisje door te klagen dat zijn banden eraan zijn, om even later uit het niets langs Science te gaan. De Spanjaard duikt vrijwel meteen daarna de pits in voor nieuwe banden. Zijn stop is slecht, waardoor hij zich ineens in de staart van de middenmoot terugvindt.
Max heeft zich ondertussen vrij geruisloos naar voren geknokt. Zijn opmars is minder spectaculair dan drie jaar geleden, toen hij alleen al in de openingsronde zeven plekken wist goed te maken. Wel weet hij Bottas gauw te verschalken, waarna hij een wat agressief rijdende Leclerc eveneens inrekent. Door de pitstops vooraan rijdt hij al gauw in de punten.
Stroll en Russle vallen door vroege pitstops vooraan weg, waardoor de McLarens wederom aan de leiding komen te liggen. Ricciardo is Norris van dienst door de titelpretendenten op te houden. Het geeft Max de gelegenheid middels enkele snelle ronden het gat naar Luis, Chicko en de verbazingwekkend snelle Alonso dicht te rijden. Inhalen blijkt een ander verhaal, ook omdat op Ricciardo na iedereen over DRS kan beschikken.
De status quo wordt opgeheven als McLaren Ricciardo naar de pits roept. De bedoeling is om een undercut van Luis te voorkomen, maar daar komt niets van terecht als de Australiër eveneens een beroerde stop heeft en zich weer achter Science, Stroll en Russle terugvindt. Luis verhoogt prompt het tempo en rijdt weer bij zijn achtervolgers vandaan. Chicko kan hem niet volgen en achter hen kan Max, die te veel van zijn harde banden heeft gevergd, Alonso zelfs niet meer volgen.
Halverwege de race komen Luis en Max tegelijk binnen. Het is het keerpunt van de race. Waar Luis Ricciardo weet voor te blijven en op de harde banden gauw voorbij Stroll, Science en Gasly gaat, is bij Max, die op de omgekeerde bandenstrategie zit, al gauw weer het mooiste van zijn mediums af, waardoor hij zich klemrijdt in de subtop.
Kort na Luis’ stop haalt McLaren koploper Norris ook maar naar de pits. Net als in Engeland is de Mercedes op de harde banden niet te houden, waardoor Luis het gat naar de McLaren gauw dichtrijdt. Samen knokken ze zich langs Leclerc, die kort daarna ook nieuwe banden laat omleggen. Na de pitstops van Chicko en Alonso, waarbij de stop van Chicko hondsbelabberd is, ligt Norris weer aan kop, met Luis op zijn staart.
Rondenlang jaagt Luis Norris op, hopend op een foutje. Dat foutje komt pas als het tegen het eind van de race begint te regenen. Norris weet Luis met kunst- en vliegwerk achter zich te houden, waarna hij zelfs uitloopt. Het begint steeds harder te regenen en dus duiken de eerste coureurs de pits in voor intermediates. Norris is er echter van overtuigd dat hij zijn bolide ook zonder gegroefde banden wel in het juiste spoor kan houden en blaft zijn steeds wanhopiger wordende engineer af (“Yeah, shut up!” “No!”) als hij voorstelt om ook maar intermediates te laten omleggen.
Vier ronden voor tijd duikt Luis de pits in voor intermediates. Norris blijft als een blind paard doorgaan en dat blijkt al meteen de verkeerde gok als Luis binnen een ronde al tien tellen van zijn achterstand rijdt. Een ronde later is de baan zo nat dat Norris een minuut verliest, waarna hij alsnog intermediates laat omleggen en ineens zevende ligt.
Max is door een vroege overstap naar intermediates ineens naar de tweede plaats opgerukt. Wel ligt hij meer dan vijftig tellen achter Luis, die uiteindelijk met een enorm machtsvertoon zijn honderdste zege uit zijn loopbaan binnenhaalt. Door de overwinning gaat hij in het kampioenschap eveneens voorbij Max, die blij is dat hij de Zuid-Russische badplaats met een achterstand van slechts twee punten verlaat.
Derde wordt Science, voor Ricciardo en Bottas, die uit het niets vijfde wordt. Alonso wordt zesde voor een terneergeslagen Norris, die nog wel het bonuspunt van de snelste raceronde krijgt als doekje voor het bloeden. Rijkunnen werkt zich in de slotfase nog op naar de achtste plaats, voor Chicko, die eveneens te lang op droogweerbanden was blijven doorrijden en slechts als negende eindigt. Het laatste punt gaat naar Russle.
Buiten de punten eindigen de Aston Martins van Stroll en Fattle. Gasly sluit een weekend waarin hij volkomen onzichtbaar was met een dertiende plaats af, voor Ocon, die kleurloos veertiende wordt. Leclerc eindigt een ronde achter teammaat Science op de vijftiende plek na eveneens een mislukte bandengok. Giovinazzi, Tsoenoda en Marsepein komen als laatsten over de streep in een race waarin alleen Latifi en Mick uitvielen.
Over twee weken gaat het Formule 1-circus verder in Turkije. Kan Max daar terugslaan, of breidt Luis daar zijn kleine voorsprong uit?