Rapportcijfers van de Grand Prix van Rusland

In Rusland won Lewis Hamilton dankzij een teamorder voor de derde keer op rij, terwijl Sebastian Vettel voor de tweede keer op rij derde werd en zijn achterstand in het kampioenschap op zag lopen tot 50 WK-punten.

Lewis Hamilton (1e)
Weigerde de in de schoot geworpen zege uitbundig te vieren en dat siert hem. De teamorder was nodig nadat hij zijn laatste run in de kwalificatie had verprutst, waardoor hij in de race nog tot tweemaal toe met Vettel moest zien af te rekenen.
8

Valtteri Bottas (2e)
Als de Grand Prix van Rusland net als vorig jaar in het voorjaar werd verreden, had hij ‘m zeker mogen winnen. Door de stand in het WK moest hij echter opnieuw voor wingman spelen. Een schrale troost was dat hij wel de derde plek in het WK overnam.
9

Mercedes
Na de kwalificatie konden ze niet meer de gebruikelijke plaat afdraaien dat Ferrari de snelste auto had, zo dominant waren de grijze bolides. In de race was het verschil op de cruciale momenten levensgroot, waardoor Hamilton eigenhandig de schade van een verkeerd getimede pitstop rechtzette.
8

Sebastian Vettel (3e)
Moest in de kwalificatie flink slikken en moest in de race tot tweemaal toe de kracht van de Mercedes-motor aan den lijve ondervinden. Het betekende dat hij de door een undercut gewonnen plek al gauw weer kwijt was, ondanks iets te fanatiek verdedigen aan het eind van het rechte stuk.
8

Kimi Räikkönen (4e)
Kwam er vooral in de race nauwelijks aan te pas en finishte op gepaste afstand van de koplopers naast het podium, ondanks dat de koplopers nog een tijd klem zaten achter Verstappen. Geen goed optreden.
6

Ferrari
De snelheid was er niet en dus was de dapper uitgevoerde undercut slechts gedoemd te mislukken. Het kampioenschap is de Italianen volkomen uit de vingers geglipt.
7

Daniel Ricciardo (6e)
Klaagde dat hij bij de start schade had opgelopen, waardoor hij niet zo snel was als hij had kunnen zijn. Werkte zich vanuit de achterhoede rustig op naar voren en behaalde met de zesde plaats zijn target voor de race.
7

Max Verstappen (5e)
Krijgt een minpuntje omdat hij in de kwalificatie langs de gespinde Sirotkin sjeesde, waardoor hij nog drie plaatsen op de startopstelling moest inleveren, boven op de 40 door een motorwissel. Reed vervolgens de perfecte race, waarin hij het inhalen er kinderlijk eenvoudig liet uitzien.
9

Red Bull
De eerste sector van het Sotsji Awtodrom legde het gebrek aan motorvermogen pijnlijk bloot, maar op de rest van het circuit gingen de paarse bolides als de brandweer. Dat de motorwissels uiteindelijk geen invloed hadden op het eindresultaat, was veelzeggend.
8

Sergio Pérez (10e)
Betaalde in de race de prijs voor een ietwat tegenvallende kwalificatie. Probeerde Ocon en Magnussen op zijn dropbanden nog te overcutten, maar slaagde daar niet in. Ruilde nog twee keer met Ocon van positie zonder Magnussen echt zenuwachtig te kunnen maken.
7

Esteban Ocon (9e)
Kwalificeerde zich trots als zesde, maar zakte in de race terug. Dat de Red Bulls hem voorbij zouden komen, was ingecalculeerd, maar dat Leclerc hem aftroefde niet. Kwam tot overmaat van ramp niet langs Magnussen. De samenwerking met Pérez verliep voor de verandering voortreffelijk.
7

Force India
Doorgaans zijn de roze bolides in de race sneller dan in de kwalificatie, maar daar was in Rusland weinig van te merken. Mede door het bandennadeel bij de start stond de race vooral in het teken van schadebeperking. Dat beide bolides in de punten eindigden was al heel wat.
7

Lance Stroll (15e)
Bakte er in de kwalificatie niet veel van op een circuit waar Williams in het verleden altijd goed voor de dag kwam. In de race ging het iets beter, ondanks dat hij zijn eerste bandenset in recordtempo oprookte. Zat daarna tot aan de vlag klem achter Alonso.
5

Sergey Sirotkin (18e)
Viel in de openingsfase als een baksteen door het veld heen nadat zijn rondetijden op de ultrazachte banden door het dak gingen. Lag na de stops laatste en bleef daar ook tot aan de finishvlag rijden. Een bijzonder zwak optreden.
4

Williams
De snelheid was er totaal niet en een gebrek aan gogme maakte het er niet beter op. Achter de beslissing om beide coureurs op de ultrazachte banden aan de race te laten beginnen zat weinig logica. En waarom werden ze niet eerder naar de pits gehaald toen hun rondetijden dramatisch instortten?
4

Nico Hülkenberg (12e)
Na de kwalificatie zal hij er wel vertrouwen in hebben gehad, maar in de race profiteerde hij nauwelijks van zijn vrije bandenkeus. Viel door een late stop terug tot buiten de punten, waarna er van een slotoffensief ook niks terechtkwam.
7

Carlos Sainz (17e)
Klaagde dat zijn wagen bij de start schade had opgelopen, waardoor hij allesbehalve snel was. Zakte in de race steeds verder terug en werd in de slotronde zelfs nog door Vandoorne geklopt toen hij de koplopers er wel heel hoffelijk voorbij wilde laten.
6

Renault
Als enige Renault-aangedreven team besloot het fabrieksteam geen motordelen te wisselen, dus zullen de twaalfde en zeventiende plaats aan de finish als een fikse teleurstelling zijn gekomen. Er hadden hier toch echt punten gepakt moeten worden.
6

Pierre Gasly (uitgevallen)
Kwam vanwege de motorwissel alleen in de eerste kwalificatiesessie in actie en reed een nette dertiende tijd. Hij kon toen niet bevroeden dat hij daarna nog maar vier rondjes zou rijden, want toen werd hij vanwege een remdefect uit voorzorg maar aan de kant gehouden.
7

Brendon Hartley (uitgevallen)
Liet het in de kwalificatie wederom liggen en lag er door een remprobleem al gauw uit. De kansen om nog een teambaas van zijn rijderscapaciteiten te overtuigen zijn er derhalve niet groter op geworden.
5

Toro Rosso
Zoals wel vaker kende het voormalige team van Minardi een druk weekendje. Hoewel de nieuwe Honda-motor een verbetering bleek, reden de blauwe bolides in de race omwille van de betrouwbaarheid met de oude motor. Vanwege een remprobleem bleek dat verspilde moeite. Clowns.
3

Romain Grosjean (11e)
Baalde dat hij na een goed verlopen kwalificatie buiten de punten eindigde. Heel vreemd was dat niet, want door de opmars van de Red Bulls eindigde hij op zijn verwachte plek. Gezien zijn bandenproblemen in de openingsfase was dat al heel wat.
7

Kevin Magnussen (8e)
Kwalificeerde zich knap als vijfde, maar moest in de race vooral tegenhouden. Nadat Leclerc en Verstappen hem in de openingsfase voorbij waren gereden, verloor hij via de pitstops ook nog zijn plek aan Ricciardo. Het enige geluk was dat hij de Force India’s achter zich hield.
8

Haas
De snelheid was er, maar net als in Singapore hadden de zwart-wit-rode bolides de grootste moeite om hun hyperzachte banden in leven te houden. Het riep de vraag op of ze in de kwalificatie niet op hardere banden naar buiten hadden moeten gaan. Wel werden er weer 4 WK-punten gepakt.
8

Fernando Alonso (14e)
Reed vanwege een motorwissel in de kwalificatie al voor spek en bonen mee, maar kon het niet laten om Vandoorne weer te kloppen. Reed in de race deprimerend ver in de achterhoede. Wilde in de slotfase nog een gooi doen naar de snelste raceronde, maar daarvoor was de auto veel te traag.
7

Stoffel Vandoorne (16e)
Dat hij in de kwalificatie nog werd verslagen door Alonso die hem een slipstream bezorgde, zei alles over zijn waardeloze seizoen. Het hoogtepunt van zijn weekend was de inhaalactie op Sainz in de slotfase van de race, waardoor hij nog 16e werd.
5

McLaren
Het hele weekend waren de oranje bolides in de tijdenlijstjes in de buurt van de Williams’ te vinden. Door het gebrek aan snelheid maakte de motorwissel ook weinig uit voor de startopstelling, maar werd de race vervolgens wel een enorme lijdensweg.
4

Marcus Ericsson (13e)
Kon in de kwalificatie niet aan Leclercs tijden tippen, maar kwalificeerde zich desondanks als tiende. In de race ging het vervolgens rap bergafwaarts en daar kon ook een tweede bandenwissel niks aan verhelpen.
5

Charles Leclerc (7e)
Presteerde het onmogelijke door op dezelfde plek te eindigen als waar hij begonnen was met beide Red Bulls achteraan de grid. Ging bij de start Ocon voorbij en in de tweede ronde Magnussen, waarna hij hard bij de rest van de middenmoot wegreed. Finishte nog net als best of the rest in de lead lap.
10

Sauber
Vanwege de gridstraffen van anderen kwalificeerden beide wit-rode bolides zich in de top 10. In de race wist Leclerc zich ondanks het bandennadeel moeiteloos in de subtop te handhaven. Door de knappe zevende plek hijgt Sauber Toro Rosso weer in de nek.
8

De tussenstand is als volgt:
1. Hamilton 8,19
2. Alonso 7,75
3. Leclerc 7,69
4. Vettel 7,50
5. Verstappen 7,31
6-7. Hülkenberg, Magnussen 7,13
8. Bottas 7,06
9. Ocon 7,00
10. Ricciardo 6,88
11-12. Sainz, Gasly 6,81
13. Räikkönen 6,75
14. Pérez 6,63
15. Grosjean 6,31
16. Ericsson 6,25
17. Stroll 6,19
18. Sirotkin 5,94
19. Vandoorne 5,88
20. Hartley 5,56

En bij de teams:
1-2. Mercedes, Haas 7,25
3. Ferrari 7,06
4. Sauber 7,00
5-6. Red Bull, Force India 6,88
7. Renault 6,69
8. Toro Rosso 5,94
9. McLaren 5,50
10. Williams 4,69

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *